fredag 31 maj 2013

Sista dagen i Juba


Vaknar tidigt och tar en snabb dusch - man vaknar bra när det bara är kallvatten.
Efter frukost, bestående av något som liknade en korv och en brödbit, bär det av till centralkyrkan i
Juba, där gudstjänsten börjar klockan 08.00.
Lovsången pågår för full t när jag kommer till kyrkan. Det är en stor kyrka och efter ett tag är den fylld till sist plats. Det är underbart att bara sitta och vara en del av glädjen, entusiasmen, av gemenskapen. Man varvar sånger på engelska, dinka, och till min glädje en och annan swahili sång. Jag känner mig verkligen hemma. Inte för kiswahilisångerna, men för gemenskapen, värmen och för att man känner igen tonen, atmosfären av Guds kärlek.

Fullsatt Pingstkyrkan i Juba, Sydsudan
Efter gudstjänsten bjuds jag på lunch tillsammans med församlingens pastorer och en del andra gäster. Återigen en värme, inte bara mätt i grader Celsius, utan från varma, goa vänner – trots att jag aldrig har mött dem tidigare. Det är Guds församling det!
Var någon annan stans i världen kan du vara med om något liknande? Guds församling som inte känner några gränser är fantastisk!

Mötte en broder efter gudstjänsten som jag fick ett intressant samtal med. Han jobbar på en missionsorganisation som kallas World Vision, som har tagit fram en audio-bibel, Nya Testamentet inspelat på dinka. Det kommer att behövas på ICBIs bibelskola uppe i de två regionerna Aweil och i Bor, där runt 90% av befolkningen är analfabeter. Han lovade att vi skulle kunna få fri tillgång till Audio-bibeln, så att vi skulle kunna förse alla de elever som inte kan läsa med en inspelad bibel. Naturligtvis skulle jag önska att man kunde ha ett alfabetiseringsprojekt i dessa områden, men i väntan på det så blir audio-bibeln en välsignelse.

Jag lämnar Sydsudan med blandade känslor. Ett land med enorma behov inom alla områden, men också en enorm utmaning för Guds församling, som är Sydsudans hopp!
Jag ber Herren att vi ska kunna hjälpa församlingarna här och få bibelskolan att fungera så snabbt som möjligt.

Vill du stödja ICBI arbetet i Sydsudan sänd din gåva till Bankgiro: 5379-7734, skriv "Sydsudan" på inbetalningen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar