söndag 27 april 2014

slaktaren räddade familj

Det är alltid fascinerande att höra människors livsberättelser.
Martha Benitez,19

Ibland kan vi arbeta tillsammans med, umgås som vänner med människor, men vi vet väldigt lite om dom. Ett tips, be dom berätta sitt livs berättelse.
Jag har ju förmånen att möta massor av olika människor från många hörn av jorden. En av dem är Martha Benitez, 19. Hon är en av eleverna på ICBI´s bibelskola i Paraguay. Hon och ett 25 av alla elever här i landet var med på helgens seminarium. Jag frågade hur hon kommit till tro, och det var då hon berättade sitt livs historia. Hon berättade om slaktaren hemma i byn som räddade hennes liv.
Martha får sitt diplom efter att ha avslutat första året av tre
på ICBI bibelskola i Paraguay. 
Från 5 års ålder hade hon varit sjuk. En hjärtsjukdom som enligt läkare med största sannolikhet skulle ta hennes liv.  Hon berättar: "Pappa skulle just sälja huset för att få pengar till en sista operation. Då kommer slaktaren, som mamma brukade köpa kött avgå besök. Just den dagen hade jag hög feber och mådde mycket dåligt. Mamma hade varit och handlat hos honom och han hade frågat henne varför det så ofta kom taxibilar hem till oss. Mamma berättade om min sjukdom och hur ofta jag fick kramper så man måste ta mig snabbt till sjukhus. Han frågade om han fick besöka mig, och mamma sa att det gick bra. Nu kom han. Ingen av oss visste att han var kristen, ingen visste att denna kväll när han kom på besök hade han bett alla sina kristna vänner att be för mig. Mamma trodde att han var någon  form av spiritist. Han ber en enkel bön för mig och går. När han går händer något märkligt. Febern går ner, jag blir hungrig och frågar efter mat.
Jag blir bara bättre och bättre och till slut tar mina föräldrar mig till läkaren som skulle operera mig. Han bara skakar på huvudet och undrar vad som hänt - jag behövde ingen operation, han kunde inte hitta något fel på mig. Slaktaren kom tillbaka efter ett tag. Han berättade att han var med i en protestantisk kyrka några kvarter ifrån där vi bor. Pappa följde med dit och efter ett tag blev pappa frälst, sedan gick min bror till kyrkan och han blev också frälst, och det dröjde inte länge innan jag också var frälst och jag fick växa upp i kyrkan. Idag läser jag till psykolog och varje söndag läser jag på ICBI´s bibelskola. Jag vill lära mig mer om Guds ord, för det har förvandlat mitt liv" säger Martha med ett leende.

Nu går jag mot slutet av min vistelse här i Paraguay. Både Erik och jag är helnöjda med veckan. Kanske hinner jag komma tillbaka en gång till innan jag kommer hem i mitten på nästa vecka.

Ha det bra - njut av våren!
Paul Waern
från Latinamerika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar