onsdag 31 december 2014

Gott Nytt År!

Varje år är det likadant. När man närmar sig nyårsdagen blir man lika frapperad över hur oerhört fort ett år går. Man kan bli nästan lite nojjig över att tiden går så fort och man tar inte tillvara den så som man tycker man borde ....
Då brukar jag ibland tänka på tiden i Afrika. Jag hörde aldrig några kommentarer över huvud taget om tiden. På något sätt var man mer befriade från tiden. Man brukar säga att vi i västerlandet lever i en digital värld med ett digitalt tänkande. Tiden är som en tidsaxel som hela tiden går framåt och där tiden aldrig kommer tillbaka. I Afrika har man en analog syn på tiden. Den går som gamla klockor runt runt. Det jag inte hinner idag klockan 15.00 hinner jag säkert i morgon klockan 15:00. Tiden kommer ju alltid tillbaka. För en stressad västerlänning kanske frustrerande, men för livet tror jag det är ganska bra. Jag tror jag har en Gud som ser tiden analogt. Året som gått kommer naturligtvis inte tillbaka, men minnena från året som gått lever jag med. Jag har haft ett år då jag mött så otroligt många sköna människor runt omkring på vår jord.



Sköna människor i Asien, Latinamerika, Afrika med namn som Son Sey, Kodjo, Dabu, Florenciani, Thein, Walada, Alvarado, Salun, Sadiki, Bounthanh, Kumi, Li, Carrasco...
Jag kallar dom alla för mina vänner som jag tackar Gud för att jag fått lära känna.


När jag önskar alla ett Gott Nytt År, så skickar jag en speciell önskan, och bön, om just ett Gott Nytt År till dom som behöver det bäst.

Jag tänket på Syd Sudan som jag önskar ett År då freden faller på plats och man kan börja bygga upp sitt land igen.
ICBI håller på att bygga upp en distansbibelskola där, och det är en önskan att 2015 ska bli året då den kommer igång och blir till uppbyggelse för alla de församlingar som växer upp som svampar ur marken i Syd Sudan.

Min tanke går till på Kongo /DRK) där jag önskar att världssamfundet till slut ska höja rösten och säga att nu är det nog. Det är nog av våldtäkter, förtryck och skändande av mänskliga rättigheter. Jag önskar att 2015 skulle få bli ett Gott År för Kongo.

Jag besöket Kongo under året som gick och hade glädjen att vara med på 90-årsjubileeum i församlingen på Lemera. Jag mötte då också ledare för Pingstsamfundets barn och ungdomsarbete och fick samtala om ICBI. Nu ser jag fram emot att få komma tillbaka under 2015 för att planera starten av uppbyggandet av en ledarträning för alla de mängder av söndagsskollärare och ungdomsledare som finns i landets kyrkor. Evangeliet och församlingen är Kongos hopp!

Min önskan om ett Gott Nytt År går till vännerna jag mötte i Stolipinovo, Bulgarien. En söndagskväll i höstas reste jag tillsammans med några vänner till utkanten av den vackra staden Plovdiv. Strax innan floden Maritsa svängde vi av och kom plötsligt in i något som såg ut som en krigszon. Vi hade kommit till Stolipinovo - mitt i Europa.
 Befolkningen i Plovdiv kallar det för ett ”Ghetto”. Stolipinovo, med ca: 40.000 invånare, skiljer sig från andra områden i Bulgarien som domineras av romer, genom att endast 5.000 av invånarna identifierar sig själva som kristna, medan den stora majoriteten utgörs av muslimer och turkisktalande romer.

Den sociala situationen i Stolipinovo är katastrofal. När man åker in i området är det som om man kommer till en krigszon. Området som en gång var ett normalt höghusområde i utkanten av Bulgariens näst största stad, Plavdiv, är idag ett ghetteo som ser ut som en sophög. Här sker ett mord i veckan, elva bilstölder eller rån per vecka.. listan över kriminaliteten kunde säkert göras längre.
Vi mötte pastor Sunaj och hans församling på en gudstjänst söndag kväll. 
Det var en fantastiskt upplevelse. Mitt i ghettot bland illegalt uppsatta skjul fanns ett ”skjul” som fungerade som en liten kyrka.
Insidan var täckt av spånskivor och man hade en ved kamin mitt i kyrkan för att hålla värmen uppe. Ljuset kom från en ensam glödlampa i taket. Gudstjänsten var på turkiska och romska. Vilken upplevelse att få vara med på denna gudstjänst – ett ljus mitt i ett annars ganska kompakt mörker. Jag ber och önskar att 2015 ska bli ett Gott Nytt År för Stoliponovo. Dom behöver det! 
Också i Bulgarien har jag förhoppningen att ICBI under året ska komma igång med förberedelserna för en bibelskola för Bulgariens romer.
Det var några axplock från resor och människor jag mött under 2014. Naturligtvis kunde listan av fantastiska människor jag mött, både hemma i Sverige och runt vår jord, kunna göras längre. Men jag stannar här för denna gång och önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Vill Du vara med och stödja ICBI, och arbetet med att träna pastorer och ledare ut över vår värld så är Du mer än välkommen! Vårt bankgiro nummer är 5379-7734

Paul Waern
Verksamhetsledare Distansbibelskolan ICBI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar